Repere utile despre consiliere

Asociatia Britanica pentru Consiliere defineste consilierea ca fiind : utilizarea perceputa si principala a relatiei interpersonale, pentru a facilita autocunoasterea, acceptarea emotionala si maturizarea, dezvoltarea optima a resurselor personale. Scopul general este acela de a furniza ocazia de a lucra in directia unei vieti mai satisfacatoare si pline de resurse.
Consilierea este o sesiune in care o persoana, care ocupa temporar rolul sau permanent rolul de consilier, ofera si accepta sa ofere timp, atentie, respect unei alte persoane, care va fi temporar in rolul de client.
Consilierea poate fi definita ca un proces in care un profesionist stabileste o relatie bazata pe incredere cu o persoana care are nevoie de sprijin.
Consilierea reprezinta un proces intensiv de acordare a asistentei unei persoane (sanatoasa psihic). "Consilierea consta in acordarea unui suport imediat persoanelor care se afla intr-o situatie de criza sau intr-un moment de schimbare ce necesita o adaptare la conditii de viata cu care persoana este familiarizata" (dupa I. Holdevici, 1996, p. 2005, M. Popescu, 2002, p. 195).
Dupa Nelson Jones (1983), consilierea trebuie sa detina urmatoarele calitati:
  • empatie si intelegere;
  • respectul fata de client;
  • autocunoastere si acceptare;
  • autenticitatea in relatiile cu clientii;
  • congruenta (limbajul verbal se potiveste cu cel nonverbal);
Caracteristiciile relatiei de consiliere
  • ascultat (clientul este auzit);
  • emaptia;
  • confidentialitatea;
  • egalitatea (+ cu +);
  • non judecare;
  • respectul.
Tipuri de clienti:
  • clienti diferiti din punct de vedere cultural - sunt acele persoane care apartin altor culturi in comparatie cu cultura din care face consilierul, aici trebuie sa acordam o mare importanta culturii fiecaruia dintre noi si sa respectam mentalitatiile si traditiile fiecaruia (este indicat sa nu se puna etichete);
  • clienti orientati spre exterior - sunt acei clineti care sunt sunt ghidati, avizati, cei care simt nevoia sa fie ajutati de catre consilier;
  • clienti care raspund activ - sunt acei care au nevoie de consilier dar acestia lucreaza in mod individual (sunt autodidacti);
  • clienti care se ajuta singuri - persoane care au un suport minimal de consiliere, dar sunt capabili sa se descurce singuri.
Consilierea poate fi utilizata in situatii de criza (tentative de suicid, sarcina nedorita, dependenta de alcool, de sex, mancare etc.).
Consilierea in situatii de prevenire (educatie sexuala, orientarea stilului de viata, etc.).
Demersurile consilierii sunt:
  • este orientat catre prezent si viitor;
  • normalitate;
  • actualitate;
  • spatiul dezvoltarii;
  • educatie;
  • constinetizare;
  • vocatie;
  • suport;
  • rezolvarea problemelor.
Obiectivele consilierii:
  • obiective mai restranse;
  • centrate pe cresterea personala si pe contextul imediat;
  • exacte pe suportul acordat individului;
  • promovarea starii de bine si a sanatatii clinetului;
  • dezvoltarea personala a clinetului.
Surse bibliografice:

  • Baban A., coord., - Consiliere educationala- Cluj Napoca, 2001;
  • Georgescu M., - Introducere in consilierea psihologica - Editura Fundatiei Romania de Manine, Bucuresti, 2004;
  • Mitrofan I., - Psihopatologia, psihoterapia si consilierea copilului - Editura Sper, Bucuresti, 2001;
  • Holdevici I., - Elemente de psihoterapie -  Editura All, Bucuresti, 1996;
  • Dafinoiu I., - Elemente de psihoterapie integrativa- Editura Polirom, Iasi, 2000;
  • Berne E., - Jocuri pentru adulti - Editura Amaltea, Bucuresti, 2002;
  • Mitrofan I., Nuta A., - Consilierea psihologica, cine, ce si cum?- Editura Sper, Bucuresti, 2005;
  • Suport de curs "Consilier pentru dezvoltare personala", Ram Info Training, Bucuresti, 2014.







Postări populare de pe acest blog

Echipa

Contact

Contact